طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

همانطور که می دانید ایرانی ها به غذاهای سنتی علاقه زیادی دارند و در اکثر مهمانی ها حتما یک نوع غذا خورشتی وجود دارد، خورشت قیمه سیب زمینی، خورشته قورمه سبزی و …….. زرشک پلو با مرغ غذایی لذیذ برای اکثر ایرانی ها است، زرشک پلو با مرغ به عنوان یکی از غذا های مجلسی، پای ثابت اکثر مهمانی های ایرانیان چه در داخل و چه خارج از کشور می باشد، طعم لذیذ و راحتی در طبخ این غذا باعث محبوبیتش در بین افراد  شده است. در این مقاله ما در مورد طرز تهیه زرشک پلو با مرغ می پردازیم.

مواد لازم جهت تهیه زرشک پلو مرغ

✔ مرغ خرد شده به میزان لازم، (تکه های مرغ بر اساس تعداد مهمان ها باید تهیه شود)

✔ برنج به میزان لازم (هر پیمانه برنج برای یک نفر می باشد)

✔ یک قاشق غذا خوری پر رب گوجه فرنگی

✔ ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو

✔ زعفران به میزان لازم

✔ زرشک یک لیوان پلوپزی

✔ خلال بادام و خلال پسته به مقدار لازم

✔ نمک و فلفل زرد چوبه، کره، به  میزان لازم

✔ یک عدد پیاز متوسط

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ

برای درست کردن زرشک پلو با مرغ زعفرانی به تک تک مراحل توجه کنید تا یک زرشک پلو با مرغ فوق العاده درست کنید.

ابتدا تکه های مرغ را مقداری نمک زده و درون ماهی تابه سرخ کنید، می توانید از ران مرغ یا فقط سینه استفاده  کنید، بعد از سرخ کردن زیر و روی مرغ ها ، درون قابلمه مقداری روغن ریخته، پیاز خورده شده راضافه می کنید تا کمی طلایی شوند در این مرحله مرغ های سرخ شده را اضافه کنید، مقداری رب، نمک، فلفل به میزان لازم به مواد اضافه می کنیم، تمام مواد را برای چند دقیقه با هم تفت می دهیم، الان نوبت اضافه کردن دو لیوان آب است، در قابلمه را ببندید و به مدت دو ساعت زمان دهید تا مرغ ها پخته شوند، هرچه غلظت سس غذا بیشتر باشد خورشت را خوشمزه تر می کند. برای خوش رنگ تر شدن خورشت خود ۱۰ دقیقه قبل از سرو مقداری زعفران دم کرده به مواد اضافه کنید.

مرحله بعدی تهیه برنج است، اگر می خواهید برنجی قد کشیده داشته باشید بهتر است ۳۰ دقیقه قبل از پخت آن را با مقداری نمک خیس کنید، حدود ۴ لیوان آب درون قابلمه بریزید و اجازه دهید تا آب قابلمه بجوش آید الان نوبت اضافه کردن برنج است. به این نکته توجه کنید زمانی می توانید برنج را آبکش کنید، که اگر یک دانه برنج را در بین انگشتانتان فشار دهید مغز برنج خام و اطراف آن باید نرم باشد.

مقداری روغن کف قابلمه بریزید و سیب زمینی های حلقه حلقه شده را در کف قابلمه قرار دهید الان می توانید برنج آبکش شده را داخل قابلمه بریزید، حرارت زیر قابلمه را زیاد کنید تا برنج بخار کند زمانی که بخار کرد مقداری روغن را با آب مخلوط کنید به روی برنج بریزید حرارت را کم کرده، دم کنی بزراید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

زرشک ها را قبل از سرو به مدت ۳۰ دقیقه درون آب ولرم خیس کنید، درون ماهی تابه مقداری روغن و کره بریزید، شعله  گاز را در کمترین حالت ممکن قرار دهید و زرشک های آبکشی شده را به داخل ماهی تابه ریخته و مقداری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید اگر می خواهید زرشک طعم ترش نداشته باشد می توانید مقداری شکر به آن اضافه کنید.

آخرین مرحله نوبت به سرو زرشک پلو با مرغ است، برنج ها را داخل دیس بکشید و با زرشک آماده شده تزیین کنید، و داخل ظرف دیگر مرغ ها ریخته. الان می توانید این غذای لذیذ را نوش جان کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ مخلوط

دستور پخت زرشک پلو با مرغ مخلوط دقیقا شبیه نکاتی است که در بالا ذکر کردیم فقط با این تفاوت که در این نوع خورش می توانید، هم از ران، و هم از سینه مرغ هم زمان برای تهیه خورشت استفاده کنید. بعضی از افراد ران مرغ را بیشتر دوست دارند و بعضی فقط سینه مرغ، با این روش هر شخص می تواند تکه مرغ مورد علاقه خودش را انتخاب کند و آن را میل کند.

مراحل تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی، بهترین روش طعم دار کردن تکه های مرغ است به این شیوه که کف قابلمه را با مقداری کروس خورد شده و مقدار فلفل دلمه ای بپوشانید، تکه های مرغ سرخ شده را روی مواد قرار دهید و مقداری نمک، فلفل، زرد چوبه، رب و زعفران به آن اضافه کنید. با این روش می توانید مرغ خود را طعم دار کنید.

تزیین زرشک پلو با مرغ مجلسی

برای تزییین زرشک پلو با مرغ مجلسی، می توانید، برنج ها درون دیس کشیده و با زرشک و خلال پسته و بادم تزیین کنید و تکه های مرغ را روی برنج قرار دهید، و قسمت های خالی دیس را ته دیگ سیب زمین پر کنید، یا به جای اینکه از برنج سفید برای سرو استفاده کنید، می توانید شوید پلو با باقالی درست کنید و هم راه خورشت مرغ سرو کنید.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ و هویج

برای تهیه این نوع خورشت مرغ بسته به سلیقه ی خود می توانید از هویچ هم درون خورشت استفاده کنید. در زمان پخت مرغ ها می توانید تعدادی هویج را یا خلالی و یا نگینی خورد کنید و مواد خود اضافه کنید، با این روش هم طعم خوبی به خورشت می دهید و هم خورشتان خوش رنگ تر می شود.

زرشک پلو با مرغ ریش ریش

برای تهیه این مدل از زرشک پلو با مرغ ریش ریش دو تکه مرغ را به همراه سیر و پیاز و هویچ و نمک، و فلفل و ادویه تفت بپزید و بعد از پخت تکه های مرغ را ریش ریش کنید. درون تایه مقداری پساز را به همراه مرغ های ریش رشی شده تفت دهید و کمی زعفران به آن اضافه کنید می توانید به مواد زرشک و هویج رنده شده نیز اضافه کنید در زمان برنج را درون دیس ریخته  و مرغ ها را دور تا دور دیس بزید.

زرشک پلو با مرغ پرتقالی

۱۰ دقیقه قبل از سرو خورشت  به میزان دوتا لیوان آب پرتقال طبیعی پالپ دار به آن اضافه کنید، آب پرتقال طعم استثنایی به سس مرغ و مرغ شما می دهد.

زرشک پلو با مرغ بدون رب

برای تهیه خورشت مرغ بدون رب، می توانید از رب انار یا زعفران دم کرده استفاده کنید هر دوتا چاشنی خوبی برای مرغ است.

طرز تهیه زرشک پلو با مرغ در فر

تکه های مرغ را از شب قبل درون مواد (نمک،فلفل، ادویه، زعفران، زردچوبه، آب لیمو) بخوابانید، دو ساعت قبل از سرو مرغ ها را در داخل فر قرار دهید تا به خوبی پخته شوند. سس را جداگانه تهیه کنید و در زمان سرو به مرغ اضافه کنید.

نکات کلیدی زرشک پلو با مرغ

بهترین روش برای دم کردن زغفران این است که ابتدا زعفران ها را بسایید، زعفران ها را درون یک ظرف بریزید و با مقداری آب جوش یا چند قالب یخ کوچک مخلوط کنید ظرف را برای مدت ۱۵ دقیقه روی بخار آب کتری قرار دهید تا دم بکشد.

اگر می خواهید از خلال بادام استفاده کنید بهتر است نیم ساعت قبل از سرو آن را در مخلوط آب و کمی گلاب خیس کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای اینکه بوی خامی خلال بادام یا پسته را بگیرد باید به میزان کم آن ها را تفت دهید مراقب باشید زیاد تفت ندهید تا رنگشان تیره شود.

در موقع تفت دادن زرشک مراقب باشید ظاهرش خراب نشود قبل از این که باد آن را از روی شعله گاز بردارید.

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*